۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت

افزایش کارایی و افزایش سرمایه اجتماعی در دانشگاه های استان اصفهان امری کلیدی است

نشست هم اندیشی دانشگاه های اصفهان و صنعتی اصفهان با حضور رئیس و اعضای هیات رئیسه دو دانشگاه با هدف تشریح جزئیات همکاری بر پایه محورهای تعیین شده در تالار دکتر رزمجو به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی، دکتر حسین هرسیج رئیس دانشگاه اصفهان در این نشست ضمن تبیین ظرفیت های دانشگاه جامع اصفهان، اظهار امیدواری کرد که ثمرات این گونه ارتباطات و گفتگو ها منجر به افزایش سرعت همکاری و تعامل دو دانشگاه شود.

ایشان دو مشکل اساسی کشور را کاهش کارآمدی ساختارهای کشوری و کاهش سرمایه اجتماعی دانست و تصریح کرد: ما می توانیم با افزایش کارآمدی سیستم و افزایش بهره وری دانشگاه در حوزه مسئولیت ها گام های موثری در راستای پیشرفت و توسعه علم و دانش برداریم.

دکتر هرسیج در ادامه با بیان این که هم افزایی دو دانشگاه برتر اصفهان و صنعتی اصفهان منجر به افزایش بهره وری می شود، اظهار کرد: استان اصفهان از معدود استان هایی است که با برخورداری از چندین دانشگاه مهم و برتر کشور می تواند در راستای رفع معضلات اجتماعی گام های موثری بردارد.  

رئیس دانشگاه اصفهان افزایش کارایی و افزایش سرمایه اجتماعی را امری کلیدی دانست و تصریح کرد: افزایش کارآیی و سرمایه اجتماعی در دانشگاه ها، منجر به افزایش مشارکت اجتماعی می شود.

دکتر هرسیج با بیان این که بسیاری از فعالیت ها و دستاوردهای دانشگاه ها در ابعاد مختلف اطلاع رسانی نمی شود، اظهار کرد: بسیاری از تصمیمات بدون حضور مخاطبین ذی نفع، انجام می شود بنابراین حضور و تصمیم گیری نماینده ای از مخاطبین در فرآیند تصمیم گیری های سیاسی و اجتماعی ضروری است ، به همین خاطر،برای اولین بار یک نفر از دانشجویان را به عنوان مشاور جوان رئیس دانشگاه در امور داشجویی منصوب کردیم که به اتفاق یک نفر از نمایندگان شورای صنفی کارکنان دانشگاه در جلسات شورای دانشگاه حضور داشته باشند و در فرآیند تصمیم گیری های دانشگاه نقش آفرینی کنند.

 دکتر هرسیج عملکرد کشور در حوزه امنیتی و جهاد تبیین را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: با وجوود عملکرد خوب کشور در دو حوزه امنیتی و جهاد تبیین ، در حوزه اقتصادی ضعف دیده می شود به همین خاطر باید در حوزه اقتصادی تلاش بیشتری داشته باشیم.

وی افزود: دانشگاه اصفهان و صنعتی اصفهان به عنوان دودانشگاه برتر کشور، باید در بحث تولید دانش بنیان بسیار جدی عمل کنند و برای تحقق این مهم علاوه بر برگزاری جلسات هم اندیشی مشترک باید برای تحقق اهداف ملی نیز به یکدیگر کمک کنند.

دکتر میبدی رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: در دانشگاه صنعتی اصفهان،برنامه راهبردی که شامل: حفظ کرامت انسانی، انضباط مالی و انضباط تشکیلاتی است بسیار حائز اهمیت است.

دکتر میبدی ضمن تشریح عملکرد دانشگاه صنعتی در ابعاد مختلف فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اظهار کرد: هدف ما نیز مانند دانشگاه اصفهان این است که همه اقشار دانشگاهی اعم از هیات علمی، کارکنان و دانشجویان در تصمیم سازی های دانشگاه مشارکت داشته باشند.  

ایشان بر مبادله استاد و دانشجو بین دو دانشگاه اصفهان و صنعتی اصفهان تاکید و تصریح کرد: با توجه به جامعیت دانشگاه اصفهان و رشته های مختلف این دانشگاه، مبادله استادان برجسته بین دو دانشگاه می تواند بسیار مهم و کاربردی باشد.

وی ضمن تاکید بر گسترش همکاری های دو دانشگاه اظهار کرد: همگرایی دو دانشگاه در حوزه های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی می تواند برای حل مسائل استان و کشور،بسیار راهگشا باشد.

حجت الاسلام و المسلمین مستاجران نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه اصفهان نیز دانشگاه های استان را یک خانواده دانست و تصریح کرد: مزیت این حسن همجواری این است که دانشگاه های ما علاوه بر صله رحم باید موجبات آبادانی و پیشرفت استان را فراهم کنند و برای حل مسائل جامعه راهگشا باشند.

مسئول نهاد رهبری دانشگاه صنعتی اصفهان نیز با بیان این که مدل حکومت امام زمان(عج) جکومت ولایی است. ایشان در ادامه افزود: وظیفه همه ما این است که حکومت اسلامی را به عنوان الگوی موفق به کل جهان معرفی کنیم. وی تصریح کرد: تعامل این دو دانشگاه می تواند اثرات بسیار خوبی در توسعه و گسترش علم و دانش در سطح استانی، ملی و بین المللی داشته باشد.

 

خانم دکتر سعیدیان معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اصفهان ضمن ارایه گزارش مبسوطی از فعالیت های فرهنگی دانشگاه تصریح کرد: مسائل فرهنگی دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی اصفهان به طور جد در شورای فرهنگی استان مطرح و پیشنهادات پی گیری می شود. لازم به ذکر است یازدهمین نشست شورای فرهنگی استان قرار است به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شود.

دکتر سعیدیان در ادامه افزود: خوشبختانه با انتخاب مشاور دانشجویی این امکان فراهم شد که از اقشار دانشجویی نیز در شورا حضور داشته باشند و با همکاری هم ماموریت های محوله را به سرانجام برسانیم.

ایشان  هچنین، با اشاره به برنامه هایی مانند: اجرای پروژه های تحقیقاتی با مبنای فرهنگی،نشست های علمی در حوزه کارآفرینی، اشتغال زایی،بهره گیری از امکانات دو طرف در برگزاری سمینارها ، ترویج فرهنگ آموزش، پژوهش و فناوری در بستر فرهنگی، ایجاد وحدت رویه و هماهنگی در امور، دعوت از نمایندگان دو دانشگاه در تشکل های قانونی، بر سامان دهی همکاری های فرهنگی اجتماعی دو دانشگاه تاکید کرد.

 

معاون فرهنگی دانشگاه صنعتی نیز تصریح کرد: برگزاری شورای هماهنگی با توجه به موضوع، انجام و ظرفیت های دو دانشگاه مورد توجه قرار می گیرد. وی در ادامه ضمن بیان این که دانشگاه اصفهان با برخورداری از رشته های علوم انسانی در قالب ماموریت های آموزشی و فرهنگی می تواند بسیار مفید و موثر باشد.

دکتر صفوی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان نیز ضمن تشریح برنامه های پژوهشی اظهار کرد: خوشبختانه با دید مثبت دکتر امیری، تفاهم نامه های همکاری پژوهشی مشترک بین دو دانشگاه منعقد و اجرا شده است. وی استفاده مشترک از آزمایشگاه ها و طرح های پژوهشی مشترک را از برنامه های دو دانشگاه دانست و بر این مهم تاکید کرد.

دکتر صفوی در ادامه از فعالیت های دکتر امیری معاون پژوهشی دانشگاه اصفهان به ویژه ارتقا رتبه دانشگاه در مجلات اسکوپوس تشکر و تصریح کرد: ما برای الگو برداری از دانشگاه اصفهان با دکتر منصوری رئیس علم سنجی دانشگاه اصفهان لینک و از راهکارهای ارایه شده از طرف ایشان بهره مند شدیم.

دکتر صفوی اثرگذاری دو دانشگاه در تصمیم سازی های محیط زیستی و عضویت در کنسرسیوم دانشگاه های استان را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: ایجاد کنسرسیوم مشترک بین دانشگاه های استان خوشبختانه با دید مثبت وزارت علوم مواجه شده است و تاثیرات بسیار خوبی برای استان داشته است.

وی افزود: در زمینه ارتباط با صنعت و جامعه نیز می توان گفت: ما می خواهیم از ظرفیت دو دانشگاه در گسترش همکاری های ارتباط با صنعت و جامعه بهره مند شویم.

دکتر امیری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان نیز بر گسترش همکاری های علمی پژوهشی دو دانشگاه تاکید کرد.

دکتر محمد فرامرزی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان نیز ضمن تاکید بر اهمیت شبکه شدن دانشگاه های استان اظهار کرد: با شبکه شدن ظرفیت های دانشگاه ها تجمیع و مورد بهره برداری قرار می گیرد. در این زمینه می توان از اعضای هیات علمی و برنامه های آموزشی مشترک بهره مند شد.آمایش و سامان دهی رشته ها نیز از اهدافی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

دکتر تکینی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز بر بازنگری آئین نامه ها و هم افزایی دو دانشگاه تاکید کرد.

دکتر نجفی معاون اداری و مالی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز تصریح کرد: نگاه وزارت علوم این است که برای بودجه ریزی نباید بین دانشگاه ها فرق قائل شد. ساختار بودجه ریزی برای این است که مبنای رشد هر سازمان را مشخص کنیم.

شایان ذکر است همه معاونت های دو دانشگاه دیدگاه ها و نظرات خود را اعلام و مورد بحث و بررسی قرار دادند

گفتنی است این نشست عصر روز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 در محل تالار دکتر رزمجو برگزار و مقرر شد که ظرف یک هفته آینده برنامه اقدام مشترک دو معاونت پیوست تفاهم نامه شود و پی گیری آن هم از دفتر ریاست دانشگاه اصفهان انجام بگیرد.    

 
 

  

تاریخ:
1403/02/13
تعداد بازدید:
174
منبع:
دانشگاه اصفهان
آدرس: اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان
کدپستی: 8174673441
تلفن: 2640-03137932128 تلفکس: 03136687396
Powered by DorsaPortal