En|العربیه
۱۳۹۶ پنج شنبه ۲ آذر
جستجوجستجوارتباط با مسئولینارتباط با مسئولینعضویت و ورود اعضاعضویت و ورود اعضانقشه سایتنقشه سایتاعضای هیئت علمیاعضای هیئت علمیدانشجویاندانشجویانصفحه اصلی
header
بخش ارزيابي

ب) بخش ارزيابي:

  • ارزيابي و فوائد آن

1. ارزشيابي به يك فرايند نظامدار براي جمع آوري، تحليل، وتفسيراطلاعات گفته مي شود به اين منظوركه تعيين شود آيا هدف هاي مورد نظرتحقق يافته اند يا در حال تحقق يافتن هستند و به چه ميزاني.

2. ارزشيابي در مفهوم كلي به تعيين ارزش براي پديده مورد بررسي و داوري كردن در باره آن گفته مي شود.

3. مهمترين ابزار دستيابي به كيفيت، ارزشيابي است .

4. به وسيله ارزشيابي ماهيت مشكلات و بن‌بست‌هايي كه در حين اجراي برنامه پديد مي‌آيند شناخته مي شود.

5. با توجه به محدوديت در اختصاص منابع به وسيله ارزشيابي ، بهره‌وري افزايش مي يابد و در هزينه‌ها صرفه‌جويي مي شود.

6. براي برنامه‌ريزي آگاهانه و آينده‌نگر نياز به اطلاعات منظم از اجزاء برنامه آموزشي داريم.

7. ارزيابي بهترين وسيله‌ براي تشخيص نقاط قوت و ضعف و پيشنهاد براي اصلاح مشكلات به شمار مي آيد.

8. از طريق ارزيابي درباره اصلاح, ادامه يا توقف يك برنامه تصميم گرفته‌مي‌شود.

انواع ارزشيابي آموزشي:

1. ارزشيابي تدريس

2. ارزشيابي مديران گروه ها

3. ارزشيابي رؤساي دانشكده ها

4. ارزشيابي پايان نامه هاي دانشجويان

5. ارزشيابي جامع دانشگاه از نظر دانش آموختگان

6. ارزشيابي رشته ها

2) وظايف بخش ارزيابي:

1. تشكيل كارگروه ارزيابي، متشكل از نمايندگاني از هر دانشكده به منظور بررسي روند امور مربوط به ارزيابي‌ها و به روز كردن فرآيندها حداقل دوجلسه در ماه.

2. طراحي واجراي ارزشيابي از تدريس استادان و تهيه گزارشات مربوط در سامانه گلستان :

· در پايان هر نيمسال تحصيلي از دروس نظري اعضاء محترم هيأت علمي نظرسنجي دانشجويي به عمل مي آيد· نتايج ارزشيابي ها در سامانه گلستان براي هر عضو شاغل قابل مشاهده مي باشد و طي درخواست هاي رسمي از دانشكده ، دفتر جذب اعضاي هيات علمي و دفتر هيات مميزه نتايج ارزشيابي استادان شاغل يا مدعو به صورت موردي براي آنان به صورت دوگردشي ارسال مي گردد.

3. طراحي و اجراي ارزيابي از مديران گروه هاي آموزشي وتهيه گزارشات مربوط:

· هدف از ارزيابي عملكرد مديران محترم گروه‌هاي آموزشي ، شناخت توانايي‌ها و مهارت‌هاي آنان مي باشد علاوه بر آن، نتايج اين ارزيابي به منظور ارتقاي سطح كيفي آموزش و پژوهش ، انتخاب‌ها و انتصاب‌هاي آتي مسئولان دانشگاه مورد استفاده قرار مي گيرد.

· از سال 86 تا كنون پس از گذشت يكسال از دوره مديريت هر مدير گروه يك فرم براي اعضاي هيات علمي گروه و يك فرم براي مسئولان دانشكده ارسال مي گردد كه پس از تجزيه و تحليل فرمها، نتايج مورد استفاده قرار مي گيرد.

· در سال 92 اين ارزيابي ها براي اولين بار در سامانه گلستان و به صورت الكترونيكي انجام شد و با ارسال پيامك به اعضاي هيات علمي و ارسال نامه به معاونين و روساي دانشكده ها اطلاع رساني صورت پذيرفت.

4. طراحي و اجراي ارزيابي از رؤساي دانشكده‌ها و تهيه گزارشات مربوط:

· هدف از ارزيابي عملكرد رئيس دانشكده ، شناخت توانايي‌ها و مهارت‌هاي ايشان و ميزان موفقيت و كارايي و تعيين سطح رضايتمندي مي باشد. نتايج اين ارزشيابي به عنوان يكي از شاخص‌هاي مهم براي ارتقاء سطح كيفي مديريت دانشكده‌ها و انتصاب‌هاي آتي، راهنماي مسئولين دانشگاه خواهد بود. پس از گذشت دو سال از رياست هر رئيس دانشكده يك فرم براي كليه اعضاي هيات علمي دانشكده ارسال مي گردد كه پس از تجزيه و تحليل فرم ها، نتايج آن مورد استفاده قرار مي گيرد. اين ارزيابي ها از سال 90 تا كنون در حال اجرا مي‌باشد.

5. طراحي و اجراي ارزيابي جامع از دانش آموختگان مقطع كارشناسي ارشد:

· هرساله از دانش آموختگان مقطع كارشناسي ارشد حين تسويه حساب، نظرسنجي بعمل مي آيد. در اين نظرسنجي از دانش آموختگان در مورد وضعيت علمي ، آموزشي و رفاهي دانشكده‌ها و همچنين اساتيدي كه درطول دوره تحصيل با آنها درس داشته اند اظهار نظر مي كنند. ضمناً نتايج استخراج شده از اين نظرسنجي‌ها نيز به اطلاع اساتيد و مسؤولين ذي‌ربط مي ‌رسد. اين ارزيابي ها از سال 87 تا كنون در حال اجرا مي‌باشد. كه از اواخر سال 92 به صورت الكترونيكي در سامانه گلستان انجام مي گردد.

6. طراحي و اجراي ارزيابي از پايان نامه هاي مقطع كارشناسي ارشد:

·فرم ها توسط دانشجويان مقطع كارشناسي ارشد در زمان تسويه حساب به صورت الكترونيكي در سامانه گلستان تكميل مي شود. نتيجه نظرسنجي ها براي استاد راهنما از طريق سامانه گلستان قابل رويت است.  اين ارزيابي ها از سال87 به صورت دستي (فرم فيزيكي) و از اواخر سال 92 به صورت الكترونيكي انجام مي گردد. نتايج اين نوع ارزشيابي ها در صورت درخواست دانشكده ها و معاونين دانشگاه (پژوهشي، آموزشي) جهت تصميم گيري در امور مورد نظر ارسال مي گردد.
 
7. طراحي و اجراي ارزيابي از نظم و انضباط درسي و شئونات آموزشي اعضاي هيات علمي در راستاي آيين نامه ارتقا:

· از سال 90  در راستاي تغيير آيين نامه ارتقاي اعضاي هيات علمي دانشگاهها مصوب 14/10/89 و با توجه به بند يك ماده دو اين آيين نامه، بر اساس درخواست هيات مميزه دانشگاه، فرم طراحي گرديد و پس از تصويب فرم، از نيمسال اول 91-90 براي هر عضو هيات علمي از طرف دفتر نظارت و ارزيابي به مدير گروه مربوط فرم ارسال مي‌گردد. اين فرم شامل 8 سوال بود كه سوالات 1 تا 5 توسط مدير گروه مربوط با تاييد معاون آموزشي دانشكده و سوالات 6 تا 8 توسط دفتر نظارت و ارزيابي تكميل مي‌گرديد. فرم هاي تكميل شده توسط مدير گروه و تاييد معاون آموزشي دانشكده به دفتر نظارت و ارزيابي ارسال و پس از تكميل سوالات 6 تا 8 توسط اين دفتر و بر اساس مدارك و مستندات موجود در پرونده هر عضو، با تاييد مدير دفتر نظارت و ارزيابي آموزشي و معاون آموزشي دانشگاه و درخواست هيات مميزه، كپي فرم تكميل شده ارسال  و اصل آن در دفتر نظارت و ارزيابي آموزشي بايگاني مي‌گرديد. در آذر ماه سال 95 اين فرم در چهلمين شوراي آموزشي دانشگاه بازنگري و به 11 سوال تغيير پيدا كرد كه تمام 11 گزينه توسط هيات رئيسه دانشكده تكميل و در دفتر ارتقاء دانشكده نگهداري مي گردد.

8. طراحي و اجراي ارزيابي رديف 4 از بند 1-6 آيين نامه ارتقا:

· از سال 90 تا كنون در راستاي تغيير آيين‌نامه ارتقاي اعضاي هيات علمي دانشگاهها مصوب 14/10/89 و با توجه به بند 1-6 اين آيين‌نامه و بر اساس درخواست هيات مميزه دانشگاه، فرم طراحي گرديد و پس از تصويب اين ارزيابي اجرا گرديد. بر اساس درخواست معاون فرهنگي اجتماعي دانشگاه و بر اساس مدارك و مستندات موجود در پرونده هر عضو، فرم تكميل شده با تاييد مدير دفتر نظارت و ارزيابي آموزشي به دفتر هيات مميزه دانشگاه جهت اقدام ارسال مي‌گردد.

9. ارزيابي وتجزيه و تحليل اطلاعات و ارائه گزارش به رياست دانشگاه

10. در مورد اعضاء هيأت علمي در حال ارتقاء يا تبديل وضعيت از همكاران گروه آموزشي مربوطه نظرخواهي مي شود.

11. تهيه ليست مدرسان نمونه در هر سال جهت معرفي در روز استاد



1395/12/14 تاریخ به روزرسانی:
1705 تعداد بازدید:
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الكترونيكي شما    
توضيحات  
تغییر کد امنیتی  
كد امنيت  
 
کلیه حقوق وب سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه اصفهان می باشد
Powered by DorsaPortal