مراسم تکریم و معارفه ریاست دانشکده الهیات و اهلبیت(ع) دانشگاه اصفهان برگزار شد
مراسم تکریم و معارفه ریاست دانشکده الهیات و اهلبیت(ع) دانشگاه اصفهان برگزار شد
به گزارش پایگاه خبری دانشگاه اصفهان، در این مراسم، دکتر رکنیزاده با تقدیر ویژه از خدمات ارزشمند دکتر صادقی، رئیس پیشین دانشکده الهیات، اظهار داشت: «سپاس ویژه دارم از آقای دکتر صادقی به خاطر زحماتی که در طول دوران مدیریتشان برای دانشکده کشیدند. چرا که دانشکده الهیات، دانشکدهای نوپا است و دانشکدههای نوپا همیشه دارای مزیتهایی هستند و مشکلات زیادی هم دارند.»
وی با اشاره به چالشهای اولیه تأسیس دانشکده افزود: «از نظر فضا، ساختار، مدیریت و جا افتادن در فضای دانشگاهی مشکلات زیادی وجود داشت که به همت عزیزان با وجود تمام سختیها، کار پیش رفت»
رئیس دانشگاه اصفهان با اشاره به ویژگیهای منحصربهفرد دانشکده الهیات، خاطرنشان کرد: «دانشکده الهیات شکل صلبی به خود نگرفته است و هنوز انعطافپذیریهای زیادی در آن از نظر ساختاری و محتوایی دیده می شود.»
تحلیل چالشهای نظام آموزش عالی
دکتر رکنیزاده در بخش دیگری از سخنانش به تحلیل عمیق چالشهای نظام آموزش عالی پرداخت و گفت: «در بنیاد مدرنیته، ماتریالیسم نهفته است. گرچه خود افرادی که در راس آن بودند، انسانهای ماتریالیستی نبودند، ولی خروجی که به وجود آوردند، یک خروجی کاملاً ماتریالیستی بود.»
وی با اشاره به روند تغییر نقش دانشگاهها افزود: «امروز در دانشگاههای پژوهش محور، همه چیز؛ حتی الهیات و فلسفه، موضوع پژوهش است و انسانهای کمتر الهی در دپارتمانهای الهیات دیده میشوند.»
رسالتهای اساسی دانشکده الهیات
رئیس دانشگاه اصفهان با تبیین رسالتهای اساسی دانشکده الهیات تأکید کرد: «آرزوی ما این است که تمامی دانشها بر بستر الهیات شکل بگیرند و دانشکده الهیات بتواند روح حاکم بر کل دانشگاه باشد. پرسش این است: چگونه میتوان الهیات را به بستری تبدیل کرد که سایر علوم در آن رشد کنند؟»
وی با بیان تفاوت میان «الهی بودن» و «الهیاتدان بودن» تصریح کرد: «انسانها به جای الهی شدن، الهیاتدان میشوند. این مسیری است که به تعبیر نیکولاس مکسول، دانشگاهها به جای حکمت پژوهی تبدیل به معرفت پژوهی صرف شدهاند.»
تربیت انسانهای نقشآفرین
دکتر رکنیزاده با اشاره به ضرورت تربیت انسانهای خودآگاه و نقشآفرین اظهار داشت: «آیا میتوان در این دانشکده، نظام تربیتی (نه صرفاً آموزشی) ایجاد کرد که انسانهایی تربیت شوند که بودنشان در خانواده و جامعه نقشآفرین باشد؟ آیا میتوان دانشجویانی پرورش داد که فارغ از رشته تخصصی خود، به 'انسانهای متأله' تبدیل شوند؟»
وی با انتقاد از چندپارگی علوم در دانشگاههای امروز افزود: «در دانشگاههای امروز یونیورسیتی به معنای واقعی شکل نگرفته است. این چندپارگی علوم باعث شده که هر رشتهای قطعهای از طبیعت را بگیرد و کلیت جهان هستی در دانشگاهها مورد تأمل قرار نگیرد.»
نقش توانمندسازی دانشکده الهیات
رئیس دانشگاه اصفهان بر نقش کلیدی دانشکده الهیات در توانمندسازی دانشگاه تأکید کرد: «دانشکده الهیات باید توانمندساز کلیه دانشجویان و اساتید دانشگاه اصفهان باشد. تمام استادان و دانشجویان و کارکنان دانشگاه وقتی میخواهند توانمند باشند، باید در دیالوگی مداوم با همکاران دانشکده الهیات، شرکت کنند.»
وی با اشاره به تجربیات موفق گذشته گفت: «یادم میآید وقتی دکتر نوریان مثنوی تفسیر میکرد، تالار صائب پر میشد از جمعیت و بسیاری از استادان دانشکدههای دیگر هم میآمدند. این نشان میدهد که ما به درک حقایقی فراسوی تخصصها نیازمندیم».
دکتر رکنیزاده در معرفی رییس جدید گفت: «سپاس ویژه از استاد خودم آقای دکتر شانظری دارم که این مسئولیت را قبول کردند. پذیرش این مسئولیت برای ایشان سخت بود، اما دوستان دانشکده الهیات در این انتخاب کمک کردند.»
وی برای دکتر شانظری آرزوی موفقیت کرد و گفت: «برای ایشان آرزوی موفقیت دارم انشاالله در انجام همه رسالتهایی که همیشه برای خودشان قائل بودند، موفق باشند و در خدمترسانی به دانشکده الهیات، استادان و دانشجویان توفیق داشته باشند.»
دکتر صادقی، رئیس سابق دانشکده ضمن ارائه گزارش مبسوطی از عملکرد تقریباً سه ساله خود به عنوان رئیس دانشکده، از همکاران و معاونان خود، به ویژه از زحمات ، دکتر عزیزی در معاونت فرهنگی، دکتر ستوده نیا در معاونت آموزشی و دکتر بیابانکی در معاونت پژوهشی تقدیر کرد.
دکتر صادقی با اشاره به ظرفیتهای دانشکده، اعلام کرد: «این دانشکده با دارا بودن حدود ۹۵۰ نفر دانشجو و ۵۲ عضو هیات علمی در چهار گروه آموزشی فعال است. همچنین دو گروه از این چهار گروه در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری فعال هستند.»
دکتر صادقی دستاوردهای شاخص دوران مدیریت خود را شامل موارد زیر عنوان کرد:
در حوزه کاربردی کردن رشتهها: برگزاری نشستهای مشترک با روسای دانشکدههای الهیات سراسر کشور در دانشگاه تهران با محوریت "علم نافع"، تأسیس رشته «مدیریت سازمانهای مردمنهاد (سمن)» در مقطع کارشناسی ارشد و آمادهسازی و تصویب رشته «فلسفه برای کودکان»
در حوزه توسعه فعالیتهای فرهنگی: اوج گیری فعالیتهایی مانند :برگزاری منظم نماز جماعت همراه با سخنرانیهای علمی کوتاه و مراسم مناسبتهای مذهبی.
در حوزه ارتقای اعضای هیئت علمی: پیگیری سریع پروندهها که منجر به ارتقای ۱۱ نفر به مرتبه دانشیاری و دریافت ۲۰ مورد تشویق و افزایش پایه شد.
در حوزه ارتباط با جامعه و آموزشهای آزاد: تشکیل پنج هسته پژوهشی موفق دریافت کننده «گرنت فیروزهای» و ایجاد «پژوهشکده ارتباط دانشگاه با آموزش و پرورش».
در حوزه جذب هیئت علمی: جذب ۵ عضو جدید هیئت علمی، اگرچه این تعداد تنها نیمی از نیاز اعلام شده دانشکده بود.
چالشهای پیش روی دانشکده نیز از سوی ایشان اینگونه تبیین شد:
کمبود فضای فیزیکی برای دفاتر اساتید و کلاسها و چالشهای مالی پروژه ساختمان جدید.
لزوم توجه ویژه به گروه معارف و جذب باسوادترین و خوشبیانترین اساتید برای این گروه.
تخصیص بودجه نامتناسب با ماهیت فعالیتهای دانشکده که منجر به مضیقه مالی شدید شده است.ضرورت ساماندهی ساختاری و نامگذاری گروهها و دانشکده.
دکتر جعفر شانظری، رئیس جدید دانشکده معارف و اهلبیت(ع) نیز در این مراسم با تقدیر از زحمات پیشکسوتان و مسئولان پیشین به ویژه دکتر صادقی، دکتر بیدهندی و دکتر بانکی پور، خاطرنشان کرد: «مسیر راهاندازی و اداره این دانشکده، با توجه به پیچیدگیهای ذاتی حوزه علوم و معارف و همچنین چالشهای سختافزاری و نرمافزاری، همواره دشوار و نیازمند راهبرانی قوی بوده است.»
ایشان با اشاره به سختیهای مسیر سازندگی و تمسک به سیره انبیای الهی، افزودند: «ساختن کاری بسیار سخت است و پیامبران الهی نیز در این مسیر با مرارتها و سختیهای فراوانی مواجه شدند. بار مسئولیت سنگین است و قدردان زحمات همه پیشکسوتان هستیم.»
رئیس جدید دانشکده معارف و اهلبیت(ع) به موضوع فرهنگ دانشگاهی پرداخت و تأکید کرد: «حوزه فرهنگ، عرصهای مشارکتی و همگانی است و نگاه مونولوگ و از بالا به پایین در آن جایی ندارد. اگر بخواهیم در سطح دانشکدهها و کل دانشگاه کار فرهنگی جامعی انجام دهیم، باید پیوندی فرهنگی بین دانشکدهها برقرار شود و از ظرفیت ارزشمند تمام اساتید، بهویژه در دانشکده الهیات، بهره ببریم. نهادهای رسمی دانشگاه به تنهایی نمیتوانند در تحول فرهنگی موفق باشند.»
وی با اشاره به توانمندیهای بالقوه دانشگاه اصفهان، خاطرنشان کرد: «ما در دانشگاه اصفهان استادان ارزشمند و اثرگذاری داریم که حتی در سطح ملی مطرح هستند. باید تعاملات بینبخشی افزایش یابد و دانشکده معارف و اهلبیت(ع) میتواند کانون این تعاملات باشد.»
دکتر شاهنظری در پایان با دعوت از همه اعضای خانواده دانشگاه برای مشارکت فعال، تصریح کرد: «نباید به نقد وضع موجود اکتفا کنیم. در این شرایط سخت و سنگین که دانشگاه و کشور با چالشهای مالی، امکاناتی و نیروی انسانی مواجه است، همه باید پای کار بیاییم تا بتوانیم دانشگاهی متعالی داشته و جوانانی فاخر به جامعه تحویل دهیم. انشاالله تحت عنایات حضرت ولی عصر(عج) همه در این مسیر موفق و مؤید باشیم.»
در پایان این مراسم، با ابلاغ حکم ریاست دکتر جعفرشانظری بر دانشکده الهیات و اهلبیت(ع) دانشگاه اصفهان، از زحمات دکتر صادقی، رئیس پیشین این دانشکده، تقدیر به عمل آمد.
شایان ذکر است در این مراسم از زحمات دکتر عزیزی، دکتر بیابانکی، دکتر صمدانیان و خانم زندی تقدیر به عمل آمد و احکام دکتر ستوده نیا و دکتر هاشم زاده به عنوان معاونین دکتر شانظری به ایشان تقدیم شد.
نظر دهید