• تاریخ انتشار : 1404/08/04 - 16:36
  • تعداد بازدید : 114
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
فضای سوم؛ کلید خودآگاهی و تعالی دانشجویان در جشنواره حرکت دانشگاه اصفهان

فضای سوم؛ کلید خودآگاهی و تعالی دانشجویان در جشنواره حرکت دانشگاه اصفهان

رئیس دانشگاه اصفهان در آیین افتتاحیه هجدهمین جشنواره بین‌المللی حرکت، با تأکید بر نقش فضای سوم در رشد فرهیختگی، انجمن‌های علمی را بستری برای عبور از روزمرگی و رسیدن به مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانست.

فضای سوم؛ کلید خودآگاهی و تعالی دانشجویان در جشنواره حرکت دانشگاه اصفهان

 

به گزارش پایگاه خبری، آیین افتتاحیه هجدهمین جشنواره بین‌المللی حرکت، با حضور جمعی از دانشجویان، استادان و مسئولان دانشگاهی در دانشگاه اصفهان برگزار شد.

این جشنواره با هدف تقویت فعالیت‌های علمی دانشجویی و ترویج فرهنگ مسئولیت‌پذیری اجتماعی، آغازگر مسیری نو برای تعالی فردی و جمعی دانشجویان است.

در این مراسم، دکتر رکنی‌زاده، رئیس دانشگاه اصفهان، با اشاره به اهمیت آغاز فعالیت‌های علمی در دوران دانشجویی، گفت: «امیدوارم کاری که امروز آغاز می‌کنید، در ادامه مسیر زندگی‌تان نیز تداوم یابد و به بخشی از هویت حرفه‌ای و انسانی شما تبدیل شود.»

 وی با تقسیم فضاهای زندگی انسان به سه بخش، اظهار کرد: «فضای اول خانه و فضای دوم محل کار یا دانشگاه است؛ این دو فضا وظایفی هستند که هر فرد باید به‌صورت حرفه‌ای انجام دهد. اما فضای سوم، جایی است که انسان با انتخاب خود وارد آن می‌شود و در آن عنصر فرهیختگی شکل می‌گیرد.»

 دکتر رکنی‌زاده افزود: «فضای سوم بستری برای شکوفایی استعدادهایی است که در خانه یا محیط کار مجال بروز ندارند. انجمن‌های علمی، فعالیت‌های ورزشی، جلسات شعر و اقدامات خیرخواهانه، نمونه‌هایی از فضای سوم هستند؛ فضاهایی که افراد بدون چشم‌داشت و حتی بدون دیده شدن، برای دیگران کاری انجام می‌دهند.»

 وی با تأکید بر نقش فضای سوم در تعالی انسان، گفت: «اگر این فضا از زندگی حذف شود، انسان به موجودی روزمره تبدیل می‌شود؛ کسی که صرفاً برای ادامه زندگی از محیط پیرامونش بهره می‌برد و نقش مؤثری در جامعه ندارد. انسان روزمره، به تعبیر جامعه‌شناسان، کسی است که دیگران باید برای او کار انجام دهند.»

 رئیس دانشگاه اصفهان ادامه داد: «در فضای سوم، افراد با انتخاب آگاهانه، از سطح روزمرگی فراتر می‌روند و به ساحت‌های وجودی خود پی می‌برند؛ ساحت‌هایی که در فضاهای اول و دوم قابل دستیابی نیستند. این مسیر به خودآگاهی منجر می‌شود؛ مهارتی که به عنوان نخستین مهارت ضروری برای انسان امروز معرفی شده است.»

 او با اشاره به اینکه انسان‌های روزمره در همه‌جا حضور دارند، گفت: «فضای سوم فرصتی است برای رسیدن به درک عمیق‌تر از خود و پذیرش مسئولیت اجتماعی. در این فضا، ترس از رشد و نیز پذیرش مسئولیت کنار گذاشته می‌شود و انسان به خودآگاهی واقعی دست می‌یابد.»

در پایان، دکتر رکنی‌زاده ابراز امیدواری کرد که دانشجویان با ورود به فضای سوم، مسیر تعالی، مسئولیت‌پذیری و خودآگاهی را در زندگی خود دنبال کنند و همواره در این مسیر موفق و سربلند باشند.

 

مدیر سیستم
خبرنگار :

مدیر سیستم

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید