۱۴۰۳ يکشنبه ۲۷ خرداد

پروانه فعالیت موزه و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان صادر شد

پروانه فعالیت موزه و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان که به امضای دکتر علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی و مهندس هادی میرزایی مدیر کل موزه ها رسیده بود توسط دکتر کرم زاده مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان به دکتر هرسیج رئیس دانشگاه اصفهان تقدیم شد.


به گزارش روابط عمومی، به مناسبت روز جهانی موزه، نمایشگاه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی به همت موزه و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان و گروه زمین شناسی دانشگاه، با حضور رئیس دانشگاه اصفهان، رئیس موزه و مرکز اسناد دانشگاه، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان، افتتاح شد.

دکتر حسین هرسیج رئیس دانشگاه اصفهان در این مراسم، ضمن استقبال از نمایشگاه دایر در موزه ، خیرین نیک اندیشی که برای غنای موزه دانشگاه همکاری کردند و همچنین دانشجویانی که آثار خود را در نمایشگاه موزه دانشگاه ارایه کردند تشکر و قدردانی کرد.

رئیس دانشگاه در این نشست ضمن تشکر از زحمات رئیس موزه و مرکز اسناد دانشگاه، تصریح کرد: ما در سطح کشور موزه های متعددی داریم ولی رسالت موزه دانشگاه سنگین تر است،زیرا علاوه بر نمایش آثار متعلق به دانشگاه باید در زمینه های آموزشی و پژوهشی نیز فعال باشد.

دکتر هرسیج در ادامه افزود: این موزه در بین دانشگاه های ایران بی نظیر است و از رئیس موزه که با همت و تلاش خود موفق شدند طی سال ها، آثار پراکنده دانشگاه را جمع آوری و نگهداری و امروز در قالب موزه دانشگاه اصفهان به مخاطبین معرفی کنند تشکر می کنیم. همچنین از خیرین نیک اندیشی که به صورت های مختلف به موزه دانشگاه کمک کردند و از مدیر کل میراث فرهنگی که مجوز موزه دانشگاه را صادر کردند تشکر و قدرانی می کنیم.

دکتر هرسیج تصریح کرد: انتظاری که از موزه های دانشگاهی می رود فراتر از بحث های عمومی سایر موزه ها است به طوری که امروز یکی از بحث های تخصصی در حوزه زمین شناسی را در موزه به نمایش گذاشته اند. البته دانشگاه اصفهان یک موزه مستقل زمین شناسی و زیست شناسی دارد که فعالیت های بسیار خوبی در سطح ملی و بین المللی انجام داده اند که قابل تقدیر است.

دکتر هرسیج در این نشست تاکید کرد: از موزه های دانشگاهی انتظار می رود که آثار تخصصی را به مناسبت های مختلف به نمایش بگذارند و در بحث های آموزشی و پژوهشی فعال باشند و اطلاعات علمی را در اختیار دانشجویان قرار بدهند.

دکتر بنکدار رئیس موزه و مرکز اسناد دانشگاه نیز اظهار داشت: شعار روز جهانی موزه ها " آموزش و پژوهش" است. بنابراین ما نیز بر این اساس با گروه زمین شناسی صحبت کردیم که بخشی از آثار ارزشمند خود را در موزه به نمایش بگذارند و این نمایشگاه را با عنوان" سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی" نام گذاری کردیم. در این بین با چند نفر از مجموعه داران خصوصی هم صحبت کردیم و بخشی از آثار آن ها که از سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی بود را گرفتیم و برای غنی تر شدن مجموعه به نمایشگاه اضافه کردیم. یک سری از کتاب از مجموعه خودم نیز که راجع به تاریخ جواهرات دنیا است را نیز به نمایش گذاشتیم. یک میز را متعلق به جواهرات ملی دنیا و یک میز هم جواهرات ملی ایران و یک میز کارتپستال های جواهرات ملی ایران و یک میز هم کارت پستال های جواهرات ملی جهان مانند (روسیه، اتریش و ترکیه ) را گذاشتیم. در این بین ما هرساله سعی می کنیم آثاری از خیرین بگیریم و به مجموعه موزه دانشگاه اضافه کنیم که با کمک دکتر کرباسی زاده عضو هیات علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، "خاندان مطهری"، 12 جلد نسخه خطی نفیسی به ما اهدا کردند. دکتر قائم فرد با یکی از خیرین که صحبت کردند و یک سری اجاره نامه های اجتهاد بود که خط آیت الله عبدالکریم حائری است که خط آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی است، آخوند خراسانی است که به مجموعه اضافه شده است. دکتر هرسیج رئیس دانشگاه نیز 3 اثر نفیس از اموال شخصی خود به مجموعه موزه دانشگاه اهدا کردند. سال گذشته نیز مدیر چینی زرین سه دست سرویس چینی به ما اهدا کرد که برای سفره هفت سین 1403 موزه دانشگاه از آن استفاده کردیم. امروز فرصتی فراهم شد که همه این بزرگواران را دعوت و از آن ها تقدیر کنیم. از خانم دکتر حمیدی رئیس گروه موزه های استان که بسیار به ما در پیشبرد موزه دانشگاه کمک کردند تشکر می کنیم.

ما در یک سال اخیر تلاش کردیم که مجوز موزه را از وزارت میراث فرهنگی بگیریم. ثبت درخواست این مجوز مستلزم یک کارهای بنیادین بود که ما باید طرح موضوع می دادیم، اموال موزه را ثبت می کردیم که با کمک خانم اقارب کارشناس موزه دانشگاه همه این موارد را انجام دادیم و امروز مجوز به ما با امضای مهندس هادی نوروی مدیر کل موزه ها و دکتر علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی به ما تعلق گرفت.

ما نزدیک یک ماه پیش جلسه ای با شورای حامیان خیرین ذانشگاه داشتیم و نمایشگاه آثار هنری دانشگاه را بازدید کردند . یکی از خیرین به نام آقای جبارزاده گفتند که مبلغی را برای حمایت از دانشجویانی که آثار هنری خود را به نمایش گذاشتند اهدا می کنند . ما سعی کردیم با این مبلغ هم کارت هدیه و لوح تهیه و به دانشجویان هنرمند که در آثار خود را به نمایشگاه آورده بودند،تقدیم کردیم. بخش دیگری از این مبلغ را قرار شد که آثار دانشجویان را خریداری کنیم و بخشی را هم اختصاص دادیم به خرید آثار هنری هنرمندان به نام اصفهان که مجموعه موزه دانشگاه غنی تر شود.

این نمایشگاه، از 30 اردیبهشت 1403 تا 7 خرداد 1403 از ساعت 10 صبح تا 13 بعد از ظهر دایر است و اگر با استقبال بازدید کنندگان مواجه شود زمان آن را تمدید خواهیم کرد.

در این نمایشگاه آثاری از سنگ ها و کانی ها از گروه زمین شناسی دانشگاه، آثار هنری ساخته شده از سنگ مانند سبد گل با سنگ کهربا، مجسمه هایی با سنگ کوارت که اموال امانی از مجموعه داران هست که به مدت یک هفته به نمایش گذاشته شده است.

گفتنی است این مراسم روز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 با حضور رئیس دانشگاه و مدیر کل موزه ها در محل موزه و مرکز اسناد دانشگاه برگزار و نمایشگاه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی نیز افتتاح شد.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
تاریخ:
1403/02/31
تعداد بازدید:
337
منبع:
دانشگاه اصفهان
آدرس: اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان
کدپستی: 8174673441
تلفن: 2640-03137932128 تلفکس: 03136687396
Powered by DorsaPortal