وزیر علوم: دانشگاهها باید به سمت مهارتمحوری و بازنگری در سرفصلها حرکت کنند
وزیر علوم: دانشگاهها باید به سمت مهارتمحوری و بازنگری در سرفصلها حرکت کنند
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر ضرورت تقویت آموزش میانرشتهای گفت: کسانی که تحصیلات میانرشتهای دارند، توان حل مسئله بیشتری پیدا میکنند و این همان رویکردی است که در آموزش عالی آینده کشور باید محور قرار گیرد. سیاست کلان ما تقویت مهارتمحوری است و در همین راستا از دانشکدههای ملی مهارت حمایت میکنیم
به گزارش پایگاه خبری دانشگاه اصفهان، دکتر حسین سیماییصراف امروز (پنجشنبه ششم شهریورماه) در ادامه برنامههای سفر استانی خود به اصفهان به مناسبت هفته دولت، در دانشگاه اصفهان حاضر شد و به دیدار با مدیران و رؤسای دانشگاههای استان پرداخت.
وزیر علوم در این دیدار ضمن تأکید بر لزوم تحول در نظام آموزش عالی کشور اظهار کرد: اصفهان از استانهای خوششانس است که مدیران و روسای دانشگاهی هماهنگ، فرهیخته و توانمند دارد و این موضوع با سوابق درخشان استاندار اصفهان، به وفاق و همدلی مثالزدنی در استان منجر شده است.
وی با بیان اینکه شرایط کنونی فرصتی برای رشد و آبادانی بیشتر استان فراهم کرده است، افزود: دانشگاه مأموریتهای گوناگونی از جمله آموزش، پژوهش، فناوری، نوآوری و مسئولیت اجتماعی بر عهده دارد و در میان این مأموریتها، آموزش زیربنای اصلی همه فعالیتها به شمار میرود
مرجعیت علمی و حل مسئله، دو مأموریت مهم رهبر انقلاب برای دانشگاهها
دکتر سیماییصراف تأکید کرد: بهترین پژوهشگران و فناوران کسانی هستند که آموزش باکیفیت دریافت کردهاند. از همین رو کیفیت آموزش باید تقویت شود و نباید فدای کمیت شود.
مرجعیت علمی و حل مسئله، دو مأموریت مهم دانشگاههاست که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید دارند اما در این زمینه ضعفهایی وجود داشته است
وزیر علوم با مخالفت با تمرکزگرایی در تصمیمگیریها گفت: تقویت بخش غیردولتی آموزش عالی از سیاستهای اصلی وزارت علوم است زیرا بار سنگین آموزش عالی نباید صرفاً بر دوش دولت باشد. سیاست کلان ما تقویت مهارتمحوری است و در همین راستا از دانشکدههای ملی مهارت حمایت میکنیم
انعقاد 11 هزار قرارداد میان دانشگاه و صنعت
وی با اشاره به اهمیت تعامل دانشگاه با جامعه و صنعت تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۱۱ هزار قرارداد میان دانشگاه و صنعت منعقد شده است که نشاندهنده ارتباط فعال بیش از یکسوم استادان با جامعه و بخش صنعتی است. با این حال، انعطافپذیری در رشتهها و بازنگری در سرفصلهای آموزشی ضروری است و دانشگاههای مادر استان باید مباحث منسوخ را شناسایی و برای جایگزینی آنها اقدام کنند
دکتر سیماییصراف با بیان اینکه رتبه علمی ایران از سال ۲۰۲۱ به تدریج کاهش یافته و اکنون در جایگاه ۱۷ جهان قرار دارد، خاطرنشان کرد: یکی از دلایل این افت، سرکوب مقالات علمی است. سرانه تولید مقاله در ایران ۰.۹ است در حالی که باید به ۱.۵ برسد.
لزوم توجه به معیشت و مسکن استادان دانشگاهی
وی با اشاره به کاهش یک درصدی بودجه آموزش عالی نسبت به هزینهها گفت: توجه به معیشت و مسکن استادان، شرط لازم برای ارتقای تولید علمی است. در همین راستا، کارگروه مسکن استادان تشکیل شده و تأمین مسکن کارکنان دانشگاه نیز در دستور کار قرار دارد. همچنین احداث خوابگاههای متأهلی برای حدود ۹۰ هزار دانشجوی متأهل از برنامههای وزارت علوم است که تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت داشته و در مجموع ۶ هزار واحد در حال ساخت است.
وزیر علوم در پایان بر ضرورت تقویت آموزش میانرشتهای تأکید کرد و گفت: کسانی که تحصیلات میانرشتهای دارند، توان حل مسئله بیشتری پیدا میکنند و این همان رویکردی است که در آموزش عالی آینده کشور باید محور قرار گیرد. گفتنی است پس از این دیدار، وزیر علوم همراه با نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی و استاندار در جلسه شورای اداری استان شرکت کرد
نظر دهید