پنجاهمین نشست هیأت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استان اصفهان برگزار شد
پنجاهمین نشست هیأت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استان اصفهان برگزار شد
در پنجاهمین نشست هیأت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استان اصفهان (دوره هفتم) که روز پنجشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۴ به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شد، دکتر رسول رکنیزاده، رئیس این دانشگاه، در سخنانی به بررسی وضعیت آموزش عالی استان و چالشهای پیشرو پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری دانشگاه، دکتر رکنی زاده رئیس دانشگاه اصفهان، با اشاره به تحولات آموزش عالی پس از انقلاب اسلامی، رشد سریع تقاضا برای ورود به دانشگاهها را از عوامل اصلی شکلگیری زیرنظامهای مختلف دانست و گفت: گسترش دانشگاههای غیرانتفاعی، علمیکاربردی، پیام نور و آزاد و سایر زیرنظامها، پاسخی به نیازهای جمعیتی و تقاضای فزاینده برای آموزش عالی بود. با این حال، بخشی از این گسترش حاصل قصور ساختاری در نظام آموزش عالی دولتی بوده است که توجهی به این سطح از تقاضا و توان پاسخگویی به آن را نداشت.
رئیس دانشگاه اصفهان با انتقاد از تصلب ساختاری در دانشگاههای دولتی، تأکید کرد: این تصلب موجب شد که دانشگاههای قدیمیتر کشور توانایی لازم برای تحول و پاسخگویی را نداشته باشند و فضای رشد برای دانشگاههای غیردولتی و دیگر نهادهای آموزشی فراهم شود. امروز نیز انعطافناپذیری یکی از مشکلات اساسی آموزش عالی کشور است. وی با اشاره به مشارکت خود در تدوین بخش علم و فناوری در برنامه هفتم توسعه آموزش عالی، به چالشهای عملیاتی شدن برنامهها پرداخت و اظهار داشت: وقتی فقط ۳۰ درصد از برنامه ششم اجرا شده، طبیعی است برنامههای توسعه برای جهان به شدت متحول امروز کارساز نیست. تغییرات جهانی به حدی سریع است که امکان برنامهریزی برای توسعه آن وجود نداشته، اما طی دو سال طوری توجهات را به خود جلب کرده که توانسته ۹۰ میلیارد دلار سرمایهگذاری را طی همین دو سال در جهان جذب کند و سرمایهگذاریهای بسیار بزرگی روی آن در حال انجام است. و همه نظامهای آموزشی خود را برای بهرهبرداری درست از آن آماده میکنند.
دکتر رکنیزاده سؤالهایی کلیدی درباره آینده نظام آموزش عالی کشور مطرح کرد: ما نمیدانیم در آینده برنامهریزی آموزش عالی ملی -منطقهای باشد یا جهانی؟ یعنی ما باید از استانداردهای جهانی و برنامههای یک شکل با بقیه دنیا استفاده کنیم یا ضرورتا برای کشور خودمان برنامهریزی خاص داشته باشیم؟ باید پرسید پژوهشهای بزرگ در سطح چند ملیتی چگونه به انجام میرسد و ما باید برای تحقیقات بین المللی برنامهریزی کنیم یا متمرکز بر نیازهای ملی و منطقهای باشیم؟
وی تأکید کرد: اکنون همه زیرنظامهای آموزش عالی که بعضا باید بر اساس تقاضا عمل کنند، به صورت عرضهمحور فعالیت میکنند. اگر راهبردها اصلاح نشود، بسیاری از رشتهها و مؤسسات تعطیل شده و فرصتها از دست خواهند رفت.
در پایان، وی خواستار تمرکز شورای نظارت و ارزیابی آموزش عالی استان بر تحلیلهای فکری، ارتقای انعطافپذیری و پاسخگویی دانشگاهها به نیازهای ملی و منطقهای شد و افزود: همه دانشگاههای دولتی و غیردولتی باید در کنار یکدیگر، مسائل آموزش عالی استان را شناسایی کرده و راهکارهای عملیاتی ارائه دهند.
تشریح ساختار نظام نظارت و ارزیابی آموزش عالی در استان اصفهان توسط مدیر نظارت استان
در پنجاهمین نشست هیأت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استان اصفهان، دکتر محمد فرامرزی، مدیر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استان نیز به تبیین ساختار کلی این نظام پرداخت. وی با اشاره به اهمیت سه رکن اصلی این حوزه اظهار کرد: - در بخش نظارت، پایش مستمر فعالیتها و فرآیندها با هدف اجرای صحیح برنامهها، رعایت قوانین و مقررات، پیشگیری از انحراف از اهداف تعیینشده و حفظ استانداردها انجام میشود. - در بخش ارزیابی، تمرکز بر جمعآوری و تحلیل دادههاست که با هدف سنجش عملکرد و اثربخشی فعالیتها، شناسایی نقاط قوت و ضعف و ارتقاء کیفی انجام میگیرد. - در بخش تضمین کیفیت، ایجاد یک سیستم ساختاریافته برای اطمینان از اجرای درست تمامی فرآیندهای مدیریتی، آموزشی، پژوهشی، اداری، مالی، فرهنگی و دانشجویی، مطابق با استانداردهای تعریفشده صورت میپذیرد. ���� دکتر فرامرزی در ادامه با اشاره به وضعیت موجود آموزش عالی استان، بیان داشت: در حال حاضر ۱۸۳ مؤسسه فعال در حوزههای آموزش، پژوهش، فناوری و آموزش آزاد مشغول فعالیتاند. از این میان، ۱۱۸ مؤسسه شامل دانشگاههای دولتی، پردیسهای دانشگاه فرهنگیان، مراکز دانشگاه پیامنور، واحدهای علمیکاربردی، دانشکدهها و آموزشکدههای دانشگاه ملی مهارت، مؤسسات غیرانتفاعی و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی میباشند. همچنین ۹ مؤسسه در آموزش عالی آزاد و ۵۶ مؤسسه خصوصی و دولتی در بخش پژوهش و فناوری فعالیت دارند. ���� وی در پایان، گزارشی از نتایج بازدیدهای اخیر هیأت نظارت از مؤسسات آموزش عالی استان و پیشنهادهای ارائهشده از سوی کارگروه تخصصی را نیز مطرح کرد.
دستور جلسه و حاضرین نشست
دستور کار این جلسه شامل موارد زیر بود: - ارائه گزارش آماری آخرین وضعیت آموزش عالی استان - مرور اقدامات سال ۱۴۰۳ و برنامهریزی برای سال ۱۴۰۴ - بررسی نتایج بازدید از مؤسسات آموزش عالی استان و گزارش کارگروههای تخصصی - دریافت پیشنهادات و نظرات اعضا درباره مهمترین چالشهای آموزش عالی استان
این نشست با حضور چهرههای برجسته علمی و اجرایی استان برگزار شد، از جمله: - دکتر محمدرضا عابدی (معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان،دکتر بابک صفاری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه - دکتر محمد فرامرزی مدیر دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استان - دکتر احمدنژاد مدیر امور دانشجویی دانشگاه اصفهان - دکتر رضا تیکنی و دکتر محمد رئیسی نافچی از دانشگاه صنعتی اصفهان، دکتر روحالله میرزایی از دانشگاه کاشان، دکتر حسینعلی امینی از دانشگاه فرهنگیان اصفهان، مهندس جلال برهانی از دانشگاه ملی مهارت، دکتر صدیقه واعظیفر از دانشگاه پیام نور اصفهان، دکتر غلامرضا مالکی فارسانی از دانشگاه جامع علمیکاربردی
نظر دهید